torstai 23. toukokuuta 2013

Sykekellon käytöstä... aloittelijan mietteitä

Olen aina ollut vannoutunut sykekellon käyttäjä. Olen aina ollut sitä mieltä, että sykekello auttaa juoksemaan hyvillä sykealueilla ja jaksan näin paremmin, kun voin säädellä vauhtiani hitaammaksi jos huomaan sykkeeni kohoavan liian korkeaksi. Olen ollut siinä uskossa, että kunhan juoksen 160 - 175 sykealueella, olen ok.

Kunnes tänään päätin googlettaa sykealueita juoksuun ja järkytyin! Noh, sanomattakin on selvää, että tämä googlettelu olisi kannattanut suorittaa jo pari kuukautta sitten, mutta minkäs teet kun osasin mielestäni määrittää hyvän juoksusykkeen päästäni. Jouduin käymään läpi muutaman eri sivuston, koska olin suoraan sanottuna järkyttynyt ensimmäisen sivuston ilmoittamista ideaaleista harjoittelusykkeistä. "Eihän kukaan voi juosta noin alhaisilla sykkeillä", mietin. Kokeilin toista sivustoa ja se kertoi samaa.. Olen juossut aivan liian korkeilla sykkeillä! Käyttämäni sykealue voisi olla ihan toimiva 5K kilpailuun, muttei jokapäiväiseen treeniin. 

Mitkä minun ideaalit sykealueeni sitten ovat?! Karkeasti sanottuna (laskin arvioidulla leposykkeellä, koska en sitä tarkkaan tiedä) minun tulisi juosta normaalit lenkkini sykevälillä 146 - 153!! Ja jos teen nopeamman treenin, tulisi syke silloinkin olla maksimissaan siinä 165 luokkaa! Huh huh. Olen tähän asti juossut ehkä ensimmäiset 5 - 10 minuuttia lenkistäni tuolla "normaalilla" lenkkivauhdilla.

Ilmeisesti pidemmällä aikavälillä liian kova syke ei kehitä mitään, joten nyt pitäisi opetella juoksemaan tosi hitaasti. En kyllä tiedä miten tästä nykyisestä vaudista enää voi hidastaa? :D Joudun varmaankin kävelemään osan lenkistäni, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla tätä "oikeilla sykealueilla juoksua". 

Jos joku muu kiinnostui laskemaan omat sykealueensa, niin kaava on seuraava: 

(max syke - leposyke) x tavoitesyke% + lepo syke
Esim. (185-55) x 0.7 + 55= 146. Eli 70% syke on 146.

Eri prosentit ja mitä niillä suunnilleen pitäisi tehdä:

60% (palautus)

65% - 75% (pitkät matkat sekä palauttelu)

70% - 85% (keskivauhtinen juoksu jossa muutamia sprinttejä)

85% - 90% (lyhyet matkat, 30-60 min)

95% (intervalliharjoitukset ja nopeustreenit)

Prosentit ja harjoitukset ovat suuntaa antavia ja kokosin nämä muutamalta eri sivulta joilla sykeharjoittelusta oli kirjoitettu. 

Yritän nyt seuraavan kuukauden aikana soveltaa näitä sykealueita ja katsoa onko tämän tyyppinen harjoittelu minua varten. Tiedän että tulen turhautumaan, koska joudun hidastamaan tahtiani jonkin verran, mutta kaikkea on kokeiltava.

-A-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti